Rally Team Lindh - www.rallyteamlindh.se
Media och press
Får kosta att vinna loppet
ÅSA BORGLIN
http://hassleholm.lokaltidningen.se/far-kosta-att-vinna-loppet-/20160411/artikler/704139818/1026
MOTORSPORT. Fjolårets nyhet kvarstår. Asfaltbanan på Garnisonen kommer fortsätta att köras medsols i Hässleholms GP i stället för motsols som tidigare år. Fördelen är bättre platser för publiken och det visar ingen skillnad på snabbheten. 1 maj tävlas det igen. Inte alla tävlande gillade dock nyordningen 2015.
– Vissa tyckte att banan var snabbare medsols och att det därför inte var bra, säger Claes-Göran, ”CG”, Wilke, tävlingsledare i arrangerande Hässleholms motorklubb, HLMK.
Det visade sig emellertid att fjolårets segrare, dansken Brian Madsens vinnartid var identisk med den tid han vann med 2011 på motsols varv med samma bil.
– Det är alltså inte snabbare att köra banan medsols, det bara kan upplevas så.
CG Wilke förklarar att med den nya körriktningen blir det mer plats på Dragonhöjden för publiken som nu ser banan från en annan vinkel.
– Därför kör vi på som sist och låter de rödvita suggorna stå kvar i kurvorna på samma plats som förut.
Förra året var det också nytt med namnet på tävlingen som tidigare hette Lille Mats rallysprint.
– Vi beslöt att döpa om den till Hässleholms GP när vi insåg vilken prestige det är bland tävlande att vinna den.
KLICKA HÄR för att följa Lokaltidningen Hässleholm på Facebook och få våra mest lästa inlägg i din feed.
Båda hyrde dyrt
Han upptäckte nämligen att både norrmannen Rune Danneborg och Brian Madsen har hyrt bilar för mellan 50 000 och 100 000 enkom för tävlingen för att öka sina chanser att vinna.
– Rune Danneborg var totalsegrare 2014 och har lagt ner 10 år på att få stå som segrare.
Förkortningen GP syftar på Grand Prix men enligt CG Wilke ägs själva det namnet och därför får de inte säga det utan hålla sig till förkortningen.
De bästa danskarna kommer och tävlingen är fortfarande nordens största rallytävling på asfalt.
Rent tjejteam
Hemmaföraren Viktoria Lindh kör i år med Frida Olofsson från Broby som kartläsare.
– Det är ganska ovanligt med hel-tjejekipage så det ska vi uppmärksamma i vårt programblad med en intervju med Viktoria.
Förre kartläsaren Tord Lindh är Viktorias man och han ska nu i stället passa deras son på ett och ett halvt år när hon kör.
Viktorias dröm - köra mer rally
ÅSA BORGLIN
http://lokaltidningen.se/viktorias-drom--kora-mer-rally-/20150518/artikler/705209804
RALLY. Viktoria Lindh och kartläsare Tord Lindh i Hässleholms Motorklubb blev trea i sin klass i senaste deltävlingen av Asfaltscupen som gick i Tingsryd på Kristi himmelsfärdsdagen 14 maj.
– Vi hade lite otur då vi körde ifatt en annan bil som vi fick köra om och fick senare sänka farten på grund utav en avåkning framför oss. Men sån är sporten, sekunderna ska vara på rätt sida, vi tar nya tag till nästa tävling, säger Viktoria Lindh.
Viktoria Lindh hade aldrig sysslat med motorsport när hon som 28-åring uppfyllde en gammal dröm och började köra rally. Hon har vunnit flera tävlingar och som nybliven mamma är drömmen nu att få köra ännu mer. I dag är Viktoria Lindh 32 år och har sonen Erik, 6 månader. Maken Tord Lindh är hennes kartläsare.
– Det är tur att vi har rallyt som gemensamt intresse eftersom det tar så mycket tid, nu träffas vi och är tillsammans under tiden. Hon berättar att hon känner sig trygg med Tord i den rollen och poängterar att det inte heller är så lätt att hitta kartläsare.
– Som tur är har vi min mamma som barnvakt under tävlingarna, det enda man kan tänka på som negativt är att vi båda föräldrar sitter i bilen om det skulle hända något. Viktoria Lindh är uppvuxen i Tyringe men bor sedan nio år tillbaka i Malmö där hon jobbar som sälj- och marknadschef för ett exportbolag inom Assa Abloy, företag för lås-, säkerhet och dörrlösningar. Tävlar gör hon dock för hemmaklubben, Hässleholms Motorklubb där pappa Stefan är aktiv och även brorsan har varit med. Bilen är en Golf som Viktoria Lindh själv sparade ihop till och som placerar henne i bilgruppen E som står för ekonomi. Förarmässigt är hon inne på andra säsongen som B-förare, nybörjare tävlar i C-klassen.
Hon kör uteslutande asfalttävlingar då hon inte trivs i skogen på grus vilket betyder att det är Asfaltcupen som gäller med sina elva tävlingar sammanlagt vår och höst.
– Målet är att komma på pallplats och drömmen är att köra ännu mer, därför ska jag försöka få tag på sponsorer.
Tävlingsbilen står i Hässleholm vilket betyder att hon ibland har känslan av att de kör hela Skåne runt på tävlingsdagar.
Först blir det turen Malmö-Hässleholm när bilen hämtas och sedan till exempel Hässleholm-Sturup för tävling och tillbaka igen innan hemfärd, vilket ger dagar som börjar klockan 6.00 på morgonen och slutar först 20.00.
– Vi är dedicerade kan man säga, det vill till att man tycker det är roligt, och för mig är det värt allt jobb.
En lyckad debut och vidare framgångar har bidragit till att hon vill fortsätta och hon gillar gemenskapen bland tävlingsförarna, där ett plus är att de spänner över blandade åldrar.
– Jag har blivit väl bemött som en av få tjejer i en mansdominerad sport. Killarna verkar tycka att det är jobbigare att bli slagen av en tjej men det gör att jag tycker att det är desto roligare, säger Viktoria Lindh.
Madsen bjöd på rödvit segerglädje
http://www.kristianstadsbladet.se/sport/madsen-bjod-pa-rodvit-segergladje/
Det danska segerleendet, tillhörandes 44-årige Brian Madsen, sken i kapp med solen när det blev klart att han stod som vinnare i Hässleholms GP, tidigare Lille Mats Rallysprint.
– Det trodde jag faktiskt inte, det känns riktigt roligt att komma hit här och vinna igen. Det är ett riktigt superrace och solen lyser alltid här, säger Madsen och skrattar.Nio sekunder efter Madsen körde landsmannen Jörgen Hansen in med sitt kraftpaket i form av en Porsche 997. Brian Madsen har kört rally i 19 år, han är flerfaldig dansk mästare men valde för tre år sedan att lägga rallynycklarna på hyllan för att prioritera jobb och familj. Dock med undantag för någon enstaka gång om året, då han startar sin Peugeot 306 Maxi från 1998 för att visa konkurrenterna vem som är kung på asfalt.
– Jag var lite ringrostig och stel i början och det kan man se på mina tider. Herregud, jag är tio sekunder snabbare på tredje varvet än på första. Men sen blev både jag och bilen ”varma i kläderna”, säger Brian Madsen, som 2010 blev dansk mästare i sin Peugeot.
Vinnarbilen är en veteran i dessa sammanhang med 17 år på nacken, något som kan vara hemligheten bakom Madsens vinnar-race.
– Det är mycket möjligt, jag är inte lite rädd om den när jag kör. Det är bara att trycka på hela tiden och hoppas att man är kvar på banan, säger dansken, som tyckte det var kul att arran-görerna valt att banan skulle köras i motsatt riktning från föregående år.
Publiken som var på plats fick sig en ordentlig pulshöjare när det stod klart att hemmafavoriten och grusspecialisten Stoffe Nilsson stod för den snabbaste tiden i första heatet, fick dock tidstillägg för en påkörd banmarkering. Nilsson var även med och toppade tiderna i andra heatet men i tredje åkte han även på en snurr och fick se sig besegrad.
– Jag är inte överraskad över att Stoffe var så högt upp, han är en bra förare på alla underlag, säger Madsen och tillägger att han gärna kommer tillbaka nästa år och försvarar sin titel.
Hässleholmsföraren Viktoria Lindh var däremot besviken efter målgång, en mindre lyckad första runda förstörde målsättningen.
– Vi fick släppa förbi en snabbare förare på första varvet och sen fick jag tidstillägg efter att ha kört på en kon sen var det mer eller mindre kört. Men jag får njuta av vädret och publiken, säger Lindh, som även hade en nöjd bebis sovandes i vagnen.
– Detta är hans första tävling och han ser ut att ta det med ro, sa Viktorias man Tord, som var kartläsare.
Nordens största rallytävling på asfalt fick även vara med om en riktig skräll bland topplaceringarna. Hässleholmaren Rolf Grybb körde nämligen in på en imponerande fjärdeplats.
"Nyblivna mamman Viktoria vill vinna på hemmaplan"
I november blev Viktoria Lindh mamma till Eric. Men hon är redan tillbaka bakom ratten i sin Golf. På lördag hoppas hon på seger på hemmaplan i Hässleholms GP.
MOTORSPORT/HÄSSLEHOLM 28 april 2015
http://www.kristianstadsbladet.se/sport/nyblivna-mamman-viktoria-vill-vinna-pa-hemmaplan/
"Det är utmaningen som motiverar"
Viktoria Lindh är sälj- och marknadschef för Industrial door and Docking Solutions. Ett spännande jobb som innebär mycket resande och möten med nya kulturer och som kräver flexibilitet och förmågan att lyssna. Vad som lockar Viktoria mest i sitt arbete är utmaningen – något som påminner om hennes hobby att köra rally....
På ASSA ABLOYs karriärssidor kan ni läsa om mer om Viktoria.
http://www.assaabloy.com/sv/com/Karriar-old/Mot-medarbetare/Viktoria-Lindh-Crawford/
"Det ska gå fort"
Sydsvenskan http://www.sydsvenskan.se/familj/pa-vag/det-ska-ga-fort/
Publicerad 24 februari 2013
Hon trodde nog inte ens riktigt själv att det var möjligt. Men har Viktoria Lindh ett mål så ska hon uppnå det. Att det denna gång råkade vara att köra rally, som hon inte visste någonting om, stoppade henne inte.
– Mamma och pappa har berättat att när jag var liten så stannade jag alltid när det kom en bil eller en motorcykel och de fick dra mig därifrån.
Intresset för fart och bilar har alltid funnits hos Viktoria Lindh.
– Men någon nörd är jag inte, påpekar hon bestämt.
– Jag kan ju ingenting om det egentligen.
Men drömmen har alltid funnits där – den om att en dag köra själv. Och för två år sedan gjorde hon slag i saken.
– Då bara bestämde jag mig. Jag hade sparat pengar och köpte en bil. Jag hade aldrig testat innan, inte mer än gokart med jobbet.
Hon fick hjälp av sin pappa, som också kör rally, att bygga om bilen och anmälde sig till sin första tävling i Asfaltcupen som är en serie i södra Sverige. Rallygrenen, som heter RS, går nästan enbart på asfalt och ofta i industriområden.
– Det är inte racing och inte rally i skogen. Det är något mittemellan, förklarar Viktoria Lindh.
– Och sen gick det ju jättebra, redan från första tävlingen.
Med en andraplats på första tävlingen kan man inte annat än hålla med. Och det fortsatte bra. Tills tävling nummer tre, och näst sista varvet.
– Då tappade jag bilen i en kurva. Det regnade jättemycket och var halt. Vi kom ut ur en sväng till en raka och underlaget byttes till betong. Bilen började kasta sig fram och tillbaka och vi tog i en grind och en lyktstolpe innan vi stannade.
Hon oroade sig mest för Tord Lindh, kartläsaren, eftersom skadan var störst på hans sida.
– Jag sprang ut och stängde inte ens av bilen, för jag tänkte att han kanske hade skadat sig.
– Vi skadade oss inte alls men av bilen blev det inte mycket kvar.
Tord Lindh är inte bara Viktorias kartläsare – radarparet är dessutom gifta.
– Vi kompletterar varandra bra i rallyn också. I kraschen var han lugn och satt kvar och stängde av bilen.
Olyckan avskräckte henne inte det minsta. De fortsatte serien det första året och året därpå, i fjor, gick det riktigt bra – Viktoria Lindh slutade fyra totalt av runt 70 bilar. Hon tävlar i ekonomiklassen, där får man inte göra så mycket förändringar med motorn i bilen som måste vara minst tolv år gammal. Sedan delas man in i A, B eller C-förare där C är den lägsta klassen som man börjar i. På två år har hon avancerat från lägsta förarklassen till B-förare. Både Viktoria och Tord kör motorcykel. Snabba hojar, såklart.
– Det brukar de säga kännetecknar mig även på jobbet – att det ska gå fort. Jag har svårt att sitta ner och ta det lugnt.
Lockad av fart. Och av äventyr. När kollegan erbjöd henne ett fallskärmshopp från en luftballong tvekade hon inte en sekund.
Backar vi bandet en aning så har Viktoria Lindh hunnit med mycket innan hon började med rallyn. Efter gymnasiet läste hon till internationell marknadsekonom i Stockholm och New York och på det en exportsäljarutbildning. Hon har jobbat utomlands, en praktiktjänst i New York och som reseledare och guide på Malta.
I dag arbetar hon med industriprodukter. Som sälj- och marknadschef för ett företag reser hon mycket, bland annat till olika länder i Afrika.
– Det är inte alltid lätt att resa själv. Jag är ofta ensam som kvinna, men det gör jobbet bara mer kryddigt.
Näst intill ensam kvinna är hon även på rallybanan.
– Det är ju jätteroligt när man slår killarna, det måste vara jobbigt för dem, säger hon leende.
Viktoria Lindh har lärt sig köra själv och kan inte förklara hur hon gör rent tekniskt.
– Jag bara kör, och jag tycker att jag känner i bilen hur jag ska köra för att få mest effekt ut ur kurvan.
Att hon är orädd och att hon hela tiden pushar sina gränser kan vara det som gör henne bra, men hon vet inte riktigt.
Det lär även finnas någon slags talang bakom framgångarna. Resultaten talar sitt tydliga språk – prishyllan är fullproppad.
– Ja, jag vet inte var jag ska börja ställa dem om det fortsätter så här, skrattar hon.
Till den här säsongen har Viktoria Lindh sålt den gamla bilen och köpt en nyare.
Hon är fortfarande kvar i ekonomiklassen men i år som B-förare i Asfaltcupen.
– Eftersom man inte kan träna någonstans blir de första tävlingarna mer att köra in sig på den nya bilen, men självklart satsar jag på att bli bäst. Jag har inte tänkt skrota den på tredje tävlingen i alla fall.
Viktoria vann Tösaklassen
Norra Skåne www.nsk.se
Text: Bengt Johansson
Publicerad 22 oktober 2012
Motorsport.Asfaltsspeialisten Mats Andersson från Eslöv vann hemmatävlingen Kanonen överlägset före Mats Lundahl från Svedala och Rolf Grybb från Hässleholm. Viktoria Lindh från Hässleholm vann årets "Tösaklass" efter andra plats i tävlingen.
Kanonen avgjordes via sex specialprov i och runt Eslöv. Asfaltsspecialisten Mats Andersson var snabbaste förare på samtliga prov och vann tävlingen totalt före Mats Lundahl. Tommy Andersson från Hörby låg inledningsvis tvåa men tvingades bryta.
Rolf Grybb från Hässleholm gjorde en mycket fin körning och blev trea totalt före B-föraren Martin Andersson. Martin Andersson, som redan vunnit B-förarcupen, säkrade nu även segern i Asfalt Cup.
Han passerade klubbkamraten Jim Nilsson, som "bara" blev tvåa i B-förare D1, slagen av Roger Sloberg från Hässleholm.
Terese Lennartsson från Hörby körde återigen suveränt och vann C-förare D2 före Johnny Hansson från Svedala. Terese blev dock bara tvåa i årets "Tösaklass" eftersom Viktoria Lindh från Hässleholm blev tvåa i C-förare Grupp E och fick en poäng mera totalt. Viktoria har haft en lysande säsong och slår oftast även B-förarna i Grupp E.
Viktoria blev även fyra totalt i Asfalt Cup. Imponerande! Viktoria blev dock slagen av Anders Larsson från Kristianstad.
Tyko Nilsson från Hässleholm körde mycket bra men var lite försiktig i några svängar, enligt egen utsago.
Tyko blev tvåa i A-förare D1, efter Rikard Fors från Hörby. Tyko blev även tvåa i årets "Gubbaklass" efter Tommy Andersson samt femma i Asfalt Cup.
Tyko, Anders och Roger vann
Norra Skåne www.nsk.se
Av Bengt Johansson 9 oktober 2012
Rally. Tyko Nilsson och Roger Sloberg från Hässleholm samt Anders Larsson från Kristianstad vann varsin klass i rallyspecialen Svedala Runt. Totalsegern gick till Mats Andersson från Eslöv, som säkrade DM-guldet.
Svedala Runt avgjordes via tre specialprov på Sturup Raceway vilka kördes två gånger vardera. Asfaltspecialisten Mats Andersson var snabbaste förare på samtliga prov och vann tävlingen totalt före B-föraren Martin Andersson, Hörby. Mats säkrade DM-titeln för året och gick upp till tredje plats i Asfaltcupen genom sin fina körning. Tyko Nilsson vann A-förare D1 med nio tiondelar och ryckte upp sig till en delad fjärde plats i Asfaltcupen. Tyko delar fjärde platsen med kulbbkamraten Viktoria Lindh, som blev tvåa i C-förare Grupp E. Viktoria blev slagen av Anders Larsson. Roger Sloberg vann B-förare D1 sedan han varit klart snabbare än Hörbys Jim Nilsson på de inledande våthala sträckorna. Rolf Grybb från Hässleholm gjorde ännu en mycket bra körning, blev tvåa i A-förare D2 och fyra totalt. Thomas Wiberg från Hässleholm fyllde på som femma totalt och som klass trea i B-förare D2. Asfaltcup och RS-DM avslutas den 21 oktober med Kanonen i Eslöv.
Grybb tvåa i Köpingesvängen
Text: Bengt Johansson
Publicerad 17 september 2012
Rally. Rolf Grybb från Hässleholm körde imponerande fort och blev tvåa i Köpingesvängen. Mats Andersson från Eslöv, som gör skäl för epitetet Asfaltkungen, vann tävlingen. Sjöbo MK har länge legat i träda men nu bestämde man sig för att köra rallyspecialtävlingen Köpingesvängen på asfalt vid Köpingebro gamla Sockerbruk. Två specialsträckor kördes två gånger vardera. Mats Andersson, som vanligt med dottern Frida som kartläsare, vann samtliga sträckor och tog totalsegern med 16 sekunders marginal till Rolf Grybb. Rolf gjorde dock en imponerande körning och blir allt vassare i sin come back. B-föraren Martin Andersson vann sin klass och blev trea totalt före Anders Karlsson från Eslöv. Therese Lennartsson från Hörby vann den trimmade klassen för C-förare. Viktoria Lindh från Hässleholm var klart vassaste föraren i C-förare grupp E.
Viktoria slog till och med samtliga motståndare i klassen oavsett förarklass! B-föraren Roger Sloberg från Hässleholm var snabbast av alla i klass Volvo Original/Grupp N och vann före Jim Nilsson från Hörby. Jim behåller dock ledningen i Asfalt Cup efter andra platsen i sin nyinskaffade orange Volvo 940. Den förra blev ju inte så bra efter trädsmällen i TV-svängen förra helgen. Bland A-förarna var Anders Palmqvist snabbast före Tyko Nilsson från Hässleholm.
HLMK-dubbel i AMC-Rejset
Text: Bengt Johansson
Publicerad 3 september 2012
Motorport.Stefan Olofsson och Viktoria Lindh från Häsleholms MK gjorde mycket fina körningar i AMC-Rejset och tog en dubbel klasseger. Mats Andersson från Eslöv vann totalt på asfalten.
AMC-Rejset bestod av en rallyvarvbana på asfalt i Dalby med några kortare inslag av grus. Tre varv kördes tre gånger så totalt blev det 27 km. Asfaltssuveränen Mats Andersson, med dottern Frida som kartläsare, var snabbast alla tre omgångarna och tog en överlägsen totalseger. Gunnar Olsson från Pilatorp var den ende föraren i fyrhjulsdriven bil men farten var det inget fel på. Gunnar blev sjua totalt och kör allt bättre! Rolf Grybb från Hässleholm blev trea bland A-förarna och åtta totalt. Rolf gjorde en liten miss i andra omgången annars så hade han hamnat på pallen totalt. Synd, men så tätt är det!
Viktoria Lindh gjorde en veritabel urladdning i den sista omgången och var ruskigt snabb. Stefan Olofsson ledde C-förare Grupp E med 7,7 sekunder men vann enbart med tre tiondelar. Det blev ändå en mycket fin dubbelseger för Hässleholms MK. Leif Axelsson från Markaryd blev trea i A-förare Volvo original / Grupp N medan Hässleholms Tyko Nilsson hade en dålig dag. Växellådan gick sönder och han tappade ledningen i Asfaltcup totalt! Peter Lindén från Pilatorp blev trea i C-förare 2WD enbart tre tiondelar från andra plats och uppklassningspoäng. Thomas Wiberg från Hässleholm blev sjätte man i den 15 man starka klassen B-förare 2WD.
Lindh inte långt efter
Text: Bengt Johansson
Publicerad 6 augusti 2012
Motorport. Anders Larsson från Vinslöv, men tävlande för Kristianstad, vann C-förare Grupp E i rallyspecialtävlingen Trelleborgs Motorshow. Totalsegern gick, givetvis eftersom det var asfaltsunderlag, till Mats Andersson från Eslöv.
Trelleborgs Motorshow avgjordes på en bana som avverkades två gånger. Mats Andersson var överlägset snabbast båda gångerna och tog ännu en totalseger, med sin Proton Satria. Mats körskicklighet avgör mot förare som har betydligt effektstarkare bilar. Imponerande!
B-förare Jan Andersson från Svedala blev tvåa totalt före klubbkamraten Mats Lundahl och Tommy Andersson från Hörby.
Anders Larsson körde snabbast på båda sträckorna och vann C-förare Grupp E för Hässleholms Viktoria Lindh. Viktoria vad dock bara tre tiondelar långsammare än Anders på SP2. Tyko Nilsson från Hässleholm blev tvåa i A-förare Volvo Original med Pilatorpsföraren Peter Lindén körde in som fyra i klassen för C-förare med trimmade bilar.
Tyko körde lysande i Sturup
Norra Skåne www.nsk.se
Text: Bengt Johansson
Publicerad 23 april 2012
Motorport. Tyko Nilsson från Hässleholm gjorde en lysande körning och vann klass Volvo Elit i RS-tävlingen Sturupsprinten, som avgjordes på våt asfalt. Tyko Nilsson slog till med en fantomtid på den inledande sträckan och försvarade sedan ledningen in i mål. Tyko vann med nio sekunders marginal till Anders Palmqvist från Hörby.
- Ja det funkade mycket bra på SS1 och sedan flöt det på hyfsat i halkan, sa Tyko sammanfattningsvis.
Viktoria Lindh och Jim Svensson från Hässleholm knep fina placeringar i rallyt. Viktoria ledde inför den sista sträckan, men blev lite för försiktig och tog andra plats i C-förare Grupp E. Jim Svensson blev trea i C-förare Volvo Original.
Mats Andersson från Eslöv vann planenligt.
Doldisen vann - efter 10 års försök
Kristianstadsbladet www.kristianstadsbladet.se
Text: Tommy Svensson
Publicerad 26 mars 2012 12.12 Uppdaterad 26 mars 2012 12.16
Sport. När favoriterna föll ifrån i RS-premiären i Hörby såg doldisen Anders Karlsson från Eslöv chansen och tog sin allra första totalseger efter tio års försök.
Planenligt inledde asfaltkungen Mats Andersson, Eslöv, genom att sätta klart snabbaste tid på första provet och allt verkade bäddat för femte raka segern i Express-Specialen. Närmast efter följde hemmafavoriterna Joacim Kristiansson och Tommy Andersson. Men sedan började dramatiken på specialprov två där först Kristiansson körde rätt i en husvägg och medan Mats Proton-motor gav upp.
Då trädde Anders Karlsson med kartläsare Jan-Erik Jönsson fram och såg sin chans.
– Det gäller att passa på när andra misslyckas, menade Anders blygsamt.
– Men att tiderna skulle räcka till seger var en kul överraskning.
Lika glad var inte Mats Andersson som anses som så gott som oövervinnlig i sammanhanget. Nu rasade motorn efter fyra års trogen tjänst och att säga att Mats var besviken var en underdrift. Besviken var också nye SMK Hörbyföraren Ebbe Nilsson, sexa, som ansågs som Mats farligaste hot. Ebbe inledde med att köra på en banmarkering på första provet och fick för detta fem straffsekunder.
– Bara att konstatera att jag inte ska köra i Hörby, det vill sig aldrig här, menade Ebbe.
En som däremot inte var besviken var Hässleholms snabba Viktoria Lindh som vann sin klass trots några små missar.
– Härligt att kunna vinna trots detta, konstaterade Viktoria belåtet.
Ebbe Nilsson inte på hugget i Hörby
Norra Skåne www.nsk.se
Av Bengt Johansson 26 mars 2012
Den store förhandsfavoriten, Mats Andersson från Eslöv, tvingades bryta årets rallypremiär på asfalt. Mats klubbkamrat Anders Karlsson tog tillfället i akt och vann Express-Specialen i Hörby. Viktoria Lindh från Hässleholm vann sin klass.
SMK Hörbys asfaltpremiär hade lockat till sig 75 körsugna ekipage, ett fantastiskt antal förare som ville prova på att få däcken att skrika. Mats Andersson, som ville öka på sin långa segersvit, inledde bäst och vann det första provet. Mats tvingades dock ge upp på SP2 sedan motorn masat.
Nästa huvudfavorit att kasta in handduken var hemmaföraren Jocke Kristiansson, som gjorde en miss och attackerade ett hus. Jocke har nu ett styvt arbete framför sig om han vill vara med och köra gruspremiären i Simrishamn på lördag. Ebbe Nilsson som bytt klubb från Hässleholm till Hörby inför säsongen, var inte riktigt på hugget. Ebbe drog på sig fem straffsekunder sedan han kört ner en kon och föll till sjätteplats i klassen.
Anders Karlsson steg nu fram och roffade åt sig segern med drygt sex sekunders marginal. Anders fick mycket fint flyt på körningen, med sin vassa Ford Escort, och kunde litet överraskande ta segern.
- Det är jättekul att vinna och när storfavoriterna bryter så får vi andra ju chansen, sa Anders efterråt, med ett stort leende på läpparna.
Tommy Andersson från Hörby blev tvåa i klassen före Ulf Olofsson, Örkelljunga och Rolf Grybb från Hässleholm. Östen Andersson, Mats Pappa, hade samma tid som Grybb, men dömdes som femma efter särskiljning på SP1.
I klass D1 gick segern till Rickard Fors från Hörby före Tyko Nilsson från Hässleholm.
Martin Andersson från Hörby vann den trimmade klassen bland B-förarna och blev trea totalt. Martin gjorde en mycket imponerande körning, som lovar mer. Martin Persson från Svedala blev tvåa i klassen. I den otrimmade klassen för B-förare vann Jim Nilsson från Hörby före Roger Sloberg från Hässleholm.
Joakim Tennhammar från Eslöv vann C-förarnas trimmade klass före Andreas Håkansson från Hörby medan Erik Harrysson från Eslöv vann klass D1 före klubbkamraten Alf Nilsson och Tom Kristensson från Hörby.
Viktoria Lindh från Hässleholm gjorde en mycket imponerande körning och vann C-förare Grupp E före Einar Fors från Hörby.
Tyko var snabbast
Norra Skåne www.nsk.se
Av Bengt Johansson 17 oktober 2011
Tyko Nilsson från Hässleholm var snabbaste föraren i Volvo Elit när rallytävlingen Svedala Runt avgjordes på söndagen. Mats Andersson från Eslöv vann givetvis totalt.
Svedala Runt var i år en mycket trevlig rallytävling med tre specialprov på asfalt inne på Sturup Raceway. Dessa tre prov kördes två gånger vardera och uppskattades mycket av förarna. Mats Andersson, Sveriges bäste asfaltåkare, var som vanligt helt outstanding och vann alla sex proven, med sin Proton Satria. Mats var hela 22 sekunder före Joachim Kristiansson från Hörby, som blev tvåa totalt. Ulf Olofsson från Örkelljunga körde in på fjärde plats. Tyko Nilsson, som i år tagit för vana att vinna klass Volvo Original, gjorde så i år också. Tyko var dock enbart tre tiondelar före B-föraren Rikard Fors från Hörby. Tyko var dock mycket nöjd med körningen och glad som en speleman efteråt.
Viktoria Lindh från Hässleholm blev tvåa i C-förare klass Ekonomi efter en fin körning. Hade hon inte kört på en banmarkering på SP1 så hade det blivit seger! Michael Jeffman från Hässleholm blev fyra i B-förare Volvo Elit.
RS-kungen bjöd på favoritseger
Kristianstadsbladet www.kristianstadsbladet.se
Av Tommy Svesnsson 4 oktober 2011
Sport.Eslövs RS-kung Mats Andersson kom som skjuten ur en kanon ut ur dimmorna när det i helgen kördes RS-DM i Trelleborg. Mats vann som vanligt, är man böjd att tillägga.
Direkt i första heatet satte Mats med dotter Frida i högerstolen vinnartempo, trots något så ovanligt som en rejäl bredsladd satte familjen Andersson klart snabbaste tid, sex sekunder bättre än Hässleholms Ebbe Nilsson. Sedan hjälpte det inte att Ebbe laddade på ännu mer i heat nummer två, Mats var ändå snabbare men nu bara med två sekunder.
Ännu en dag på jobbet Mats?
– Känns väl ungefär så, konstaterade han belåtet efter sjätte totalsegern i RS-DM.
– Taktiken stämde perfekt, gå ut hårt i första och sedan lite mer defensivt i det andra, vi är nöjda.
Ebbe Nilsson slutade tvåa knappt åtta sekunder efter Mats, medan trean och fyran från SMK Hörby, Joachim Kristiansson och Tommy Andersson, hade en jättefajt. Till slut stod Kristiansson klar som trea, 2,4 sekunder bakom BMW-åkande Andersson.
Viktoria slog killarna
I A-förarnas klass D1 var Tyko Nilsson från Hässleholm vassast sedan värste konkurrenten Anders Palmquist från SMK Hörby, kraschade direkt i första heatet. Tyko svarade för en märklig prestation när han körde bägge heaten på exakt samma tid ända ner till tiondelen.
Hässleholmsseger blev det även i C-förarnas D4-klass. Här var det Viktoria Lindh som spöade killarna med sin Golf och var drygt fem sekunder snabbare än Eslövs Kenth Mattsson.
Loeb och shorts, Vikingadansen uppvisning av Mats Andersson!
Publicerad den 2 oktober 2011 klockan 20:00 av tommy.svensson
Den som frågat mig i somras om chanserna att Sebastien Loeb skulle missa VM-titeln och att jag skulle gå i shorts den 2 oktober, den stackaren hade jag skickat raka vägen till psykakuten. Vad händer, jo plötsligt är Loeb bara tre poäng före Ogier och Hirvonen när bara två tävlingar återstår i Rally-VM. Dessutom har det varit shorts i stort sett hela helgen och om detta beror på klimatförändringen, måste jag säga att det är helt OK för mig.
Om nu inte Hitchcock tar semester ( ja, jag vet att han är död) är det bäddat för en riktig thrillerupplösning i sista tävlingen i Wales. Med detta upplägg blir det också svårt med taktikkörning från Citroén-teamet, Hirvonen är alltför nära. Nu är det flat out som gäller i Spanien och Wales, punkt slut!
Fredric Åhlin hade det motigt i Rally France. Han fick bokstavligen käppar i hjulet på Forden efter att ha genat lite för positivt över arrangörens banmarkeringar. Två gånger dessutom, vilket innebar punktring med åtföljande problem. Kom i mål till slut som åtta och siste man i WRC-Academy.
Tufft var det även i dagens Vikingadans nere i Trelleborg. Tämligen riskfritt att skriva nere i, för vem kan säga uppe i Trelleborg? Tufft för dom bakom Eslövs snabbaste, Mats Andersson vill säga för elektrikern bara fortsätter utklassa. I förste repan drämde han till med snabbaste tid lite över sex sekunder före förste utmanaren Ebbe Nilsson i Kitcar-Puman. Sedan hjälpte det inte att Ebbe bet ihop och putsade sin tid i andra åket med runt sju sekunder. Mats lutade sig tillbaka, var ändå 1,4 snabbare och så var saken biff. Trea slutade Jocke Kristiansson efter en hård duell med en annan Hörbyåkare Tommy Andersson.
Måste även nämna Tyko Nilsson från Hässleholm med den ljusblå Volvo 940:an. Tyko är jämn, superjämn rättare sagt. Exakt samma tid i bägge heaten in på tiondelen, då har man koll…
Själv var det comeback i asfaltsammanhang, senast det begav sig var 1973 på Lille-Mats Rallyspecial. Efter ”fjärilen” här svor jag på att aldrig mer köra sådant dj-la trams, men OK man är inte sämre karl än att man kan ändra sig. Huvudmålet var att inte köra fel, att inte köra på någonting och att vara snabbare än Viktoria Lindh från Hässleholm. Det gick sådär, i första heatet var Viktoria snabbare, fick däng med nästan sex sekunder. Själv var jag lyckligt ovetande, men som tur var kom hon fram och berättade sanningen inför andra heatet.
Ni vet det där med hornen som växer och det var precis vad som skedde. Tack Viktoria för peppningen, för nu gick det betydligt bättre och jag slapp nesan av att få stryk. Nu hade det inte spelat så stor roll för Viktoria är duktig, så duktig att klassegern aldrig var i fara. Fick även lite självförtroende efter heat två, så pass att jag redan börjat snegla på Kanonen om tre veckor. Problemet är väl bara att Viktoria laddar på lite extra när hon vet min målsättning. Kanske dags att förberedda försvarstalet redan nu…
Jag körde inte fel, men ett lite väl snävt spårval har satt spår i Rolands dörr. Lastbilsdäck är hårda att stötta emot.
Skrev igår om min klubbkompis Palmquist som gick ut direkt efter mig med sin vassa Peugeot. Tråkigt nog kom han och dotter Anna inte så långt, bara ett par hundra meter efter start släppte det bak. Via daggvått gräs blev det tvärstopp i en container och den matchen förlorade Peggan definitivt!
Till sist, grattis Noah Milell till ännu en framgång. Med tre raka segrar blev han segrare i Sverige Cupen efter finalen i Linköping. När det gick så där bra måste pappa Niklas ha skeppat den hemska hip-hopmössan ut i den östgötska naturen så långt att den aldrig mer kommer att ses i en kartingdepå…
Nilsson tvåa i Vikingadans
Av Bengt Johansson 4 OKTOBER 2011 10.10
RALLY. Ebbe Nilsson från Hässleholm körde mycket bra i rallytävlingen Vikingadansen i Trelleborg, men fick, som vanligt, ge sig för omöjlige Mats Andersson från Eslöv. Klassegrar blev det för Viktoria Nilsson och Tyko Nilsson från Hässleholm.
Vikingadansen avgjordes på asfalt för ett 10 km långt specialprov som kördes två gånger. Förhandsfavoriten Mats Andersson fick till det redan på första försöket och tog ledningen med 6,5 sekunder före Ebbe Nilsson. Ebbe kontrade och slog Mats tid från första försöket då banan kördes för andra gången. Mats ville ändå mera och slog även den tiden. Slutsegern gick till Mats Andersson med 7.9 sekunders marginal till Ebbe Nilsson. Joachim Kristiansson från Hörby blev trea totalt, slagen med hela 21 sekunder. Tyko Nilsson vann A-förare klass D1 (mest Volvo Elit) ännu en gång nu före Leif Axelsson från Södra Sunnerbo.
Viktoria Lindh gjorde en imponerande körning och vann C-förare Grupp E. Viktoria är verkligen på gång på asfaltsunderlag!
Utmanar gärna killarna
Norra Skåne www.nsk.se
Av Tomas Gustavsson 26 APRIL 23.30 2011-04-26
RALLY. Första helkvinnliga besättningen på flera år, kommunpolitiker i co-drivesitsen och en tuff kamp mellan Sverige och Danmark. Det saknas sannerligen inte spektakulära inslag i årets upplaga av Lille Mats rallysprint.
Med 150 ekipage, varav många danska, och förväntad storpublik är denna tävling, som nu körs för elfte året i rad på Garnisonen i Hässleholm, landets största asfaltrally. Årets tävlings känns dock på flera sätt mera spännande än på länge.
Bland annat kommer systrarna Viktoria och Emma Lindh att köra sin tredje tävling sedan man satsade på att bli klubbens första helkvinnliga rallybesättning på många år.
- Jag började som co-driver och kartläsare till min pappa men tyckte att det var så tråkigt att jag istället ville köra själv, säger Viktoria Lindh, 28, Hässleholmstjej som numera arbetar och bor i Malmö men som inte lämnat hemmaklubben rallymässigt.
Pappa är Stefan Lindh, som kört rally och rallycross i massvis av år, och även Viktorias storebror Joakim kör för klubben.
- Med så behövde jag en co-driver också och det fick bli syrran, skrattar Viktoria som inte behövde någon större övertalningsförmåga att få 22-åriga Emma att ställa upp.
- Jag bor ju i Hörby men tyckte att det kunde vara riktigt kul att vi satsade ihop, menar Emma Lindh.
Och starten som C-förare i deras volkswagen Golf kunde nästan inte börjat bättre för systrarna.
- Vi har blivit tvåa i de bägge tävlingar som vi hittills kört och det är klart att det sporrar ytterligare, menar Viktoria Lindh som dock inte har några enkla svar på vad som egentligen drar med rallysporten.
Farten, tekniken eller vadå?
- Skulle nog vilja säga alltihop - det är bara så kul, menar hon.
Med både pappa och brorsan på startlinjen i rallysprinten på söndag - fast i olika klasser - så undrar man förstås hur den interna familjefighten skall räknas?
- Vi brukar räkna placeringar i respektive klass så det skall nog lösa sig, skrattar Viktoria Lindh.
En annan nykomling när det gäller rallysport är kommunalrådet Urban Widmark (m) som tillsammans med Lars-Göran Winberg (c) kommer att vara co-drivers åt Tyko Nilsson respektive Michael Jeffman.
- Klart man vill försöka bli snabbaste poltikern i kommunen, menar Widmark.
- Motorklubben gör mycket bra för kommunen både när det gäller ungdomssatsningar typ drifting men även när det gäller att locka stora arrangemang till kommunen.
Rekordmånga i Lille Mats
Text: Filip Lundstedt
Publicerad 27 april 2011 9.40 Uppdaterad 27 april 2011 9.41
Den 48:e upplagan av Lille Mats Rallysprint bjuder på ett rekordstort och varierat startfält. Förutom hemmaföraren och regerande mästaren Stoffe Nilsson finns även Hässleholms kommunalråd Urban Widmark (M) och systrarna Viktoria och Emma Lindh i startgroparna på söndag.
Urban Widmark är inte bara intresserad av politik. Kommunalrådet har även ett stort motorintresse och tackade ja när han fick inbjudan, ett så kallat wildcard, av Hässleholms Motorklubb. Dock kommer han inte själv sitta bakom ratten utan i högerstolen som co-driver.
– Mitt jobb blir att hålla reda på antalet varv och jag ska göra mitt bästa, ler Urban som vid sin sida kommer att ha veteranen och Hässleholmsföraren Tyko Nilsson i Volvo 250 turbo klassen.
Urban Widmark medger samtidigt att allt inte bara är på lek. Ett annat wildcard tilldelades nämligen politikern och allianskollegan Lars-Göran Wiberg (C).
– Nu kommer vi inte att köra i samma klass men det går ändå att jämföra tider. Och jag kan lova att det inte blir roligt för den som kommer tvåa, särskilt inte när arbetsveckan börjar redan dagen efter på måndag.
– Det här är på blodigt allvar, jag hoppas bli den snabbaste politikern i stan, tillägger kommunalrådet.
Vilka fördelar kan ditt jobb ge dig ute på banan?
– Att hålla huvudet kallt när det går undan.
Stoffe Nilsson, de senaste årens suverän på Lille Mats kör med säkra kort. Ett vinnande recept som lett Hässleholmsföraren till tre raka segrar de senaste tre åren.
– Det är lätt att man skruvar väck sig på asfalt. Men samtidigt kommer danskarna allt närmare för varje år, säger Stoffe. Vars främsta utmanare ser ut att bli dansken Brian Madsen i år igen.
Årets upplaga av Lille Mats blir historiskt ur flera aspekter. Dels med tanke på den stora deltagarsiffran (150), dels med tanke på att ett tjejekipage kommer finnas på startlinjen för första gången någonsin i Lille Mats historia.
– Det blir vår tredje tävling någonsin, säger Hässleholmsföraren Viktoria Lindh som kommer att ha systern Emma Lindh vid sin sida.
Nykomlingarna har svarat för två andraplaceringar på de två tidigare tävlingarna (bägge på asfalt).
– Både vår pappa och bror kör rally så det ligger i familjen och alla kommer att köra Lille Mats så det blir en intern tävling, berättar Viktoria Lindh.
Express-Specialen rally - Viktoria Lindh
http://www.youtube.com/watch?v=FeMkWFed3HA
Familjerally i premiären
Kristianstadsbladet www.kristianstadsbladet.se
Publicerad 25 mars 2011 6.30 Uppdaterad 25 mars 2011 6.442011-03-25 06:30:00
Far och son har varit med förr. Nu får de sällskap av Viktoria och Emma. På söndag står stora delar av familjen Lindh på startlinjen i den skånska rallypremiären. ”Vi får ha en intern pristävling”, ler Joakim. Pappa Stefan Lindh började köra rally redan 1963. Sonen Joakim är inne på femte säsongen.
Nu ansluter även Viktoria med lillasyster Emma som kartläsare.
– Jag är taggad och känner pressen, säger debutanten Viktoria.
– Spännande. Det är nytt för mig, så det ska bli roligt, säger lillasyster Emma.
Vågar inte titta
Express-Specialen i Hörby på söndag är inte bara skånsk rallypremiär – det är första gången familjen Lindh från Hässleholms MK ställer upp på bred front.
Det blir fyra familjemedlemmar och tre bilar på startlinjen.
– Roligt att vi kan göra något tillsammans, säger Joakim.
– Men mamma vågar nog inte titta. Hon är mer rädd att det ska hända något, säger Viktoria.
Söndagens race är inte bara en rolig och gemytlig familjeaktivitet – det ingår även en hel del prestige.
– Vi får ha en intern tävling, men alla kommer på pallen, ler Joakim.
Men eftersom de kör i olika klasser råder det genast olika meningar om hur man ska utse vinnaren på söndag.
– Det får vara efter körstil, säger Viktoria och får snabbt mothugg från storebror.
– Nej, det är totalt vi räknar, säger han och lutar sig lugnt tillbaka.
Det är en speciell och spännande premiärhelg för familjen Lindh – och kanske mest av allt för debutanten Viktoria.
Hon har tidigare åkt som kartläsare till pappa Stefan men tyckte inte det var roligt och valde istället att köra själv. Och nu är det dags – även om det lät så här så sent som i lördags:
– Jag har inte provat bilen ännu. Jag har bara kört av och på rampen, men jag tror inte att det räknas. Men jag räknar med att ha kört en del när tävlingen startar, säger Viktoria med ett leende.
Hänger på gubben
För pappa Stefan är det nytt med att döttrarna nu också ställer sig på startlinjen. Själv började han köra rally redan 1963. Han slutade och körde i stället rallycross i tio år under 80-talet. Nu är han tillbaka i rallysporten sedan en tid tillbaka men comebacken – om vi kan kalla det så – har gått trögt.
– Vi har haft lite bekymmer med grejerna, säger Stefan och har en liten utläggning om vad som har strulat.
Det hade varit lättare att säga vad som inte har ställt till det, men nu är han redo med sin Toyota Starlet.
– Nu är det bara gubben det hänger på, ler Stefan.
Lugnast i familjen
Joakim byggde ny bil i fjol. Efter prövoåret är tanken att det ska gå lite fortare i år.
– Det är topp tio jag siktar på och att komma upp på pallen, säger Joakim, som är den lugna föraren i familjen Lindh.
– Jag tycker att det är bättre att komma i mål och ha grejerna i ordning, säger han.
Alla i familjen resonerar inte likadant.
Barnen är rörande överens om att det är pappa Ste fan som är mest aggressiv i körstilen.
– Hornen växer till snabbt på honom, säger Joakim.
Men det hindrar inte Stefan från att komma med ett råd till Viktoria inför debuten.
– Tänk nu på att du ska ta dig runt.
Viktoria ler – och nickar:
– Prio ett är att lära känna bilen. Jag tar det som en komma igång-tävling.
Stefan Lindh
Ålder: 66 år.
Bor: Hässleholm.
Familj: Frun Pathy och barnen Joakim, Viktoria och Emma.
Yrke: Bilförsäljare och ägare av Bilhuset i Hässleholm.
Klubb: Hässleholms MK.
Kör: Toyota Starlet.
Aktuell: Kör skånska rallypremiären i Hörby på söndag.
Joakim Lindh
Ålder: 42 år.
Bor: Kristianstad.
Familj: Frun Caroline och två döttrar.
Yrke: Bilförsäljare.
Klubb: Hässleholms MK.
Kör: BMW.
Aktuell: Kör skånska rallypremiären i Hörby på söndag.
Viktoria Lindh
Ålder: 29 år.
Bor: Malmö.
Familj: Sambon Tord Andersson.
Yrke: Sälj- och marknadschef på Crawford International AB.
Klubb: Hässleholms MK.
Kör: Golf.
Aktuell: Kör skånska rallypremiären i Hörby på söndag.
Emma Lindh
Ålder: 22.
Bor: Hörby.
Yrke: Jobbar inom psykiatrin.
Klubb: Hässleholms MK.
Aktuell: Åker skånska rallypremiären i Hörby på söndag.
RS-premiären närmar sig och
mesta rallyfamiljen heter Lindh!
Publicerad den 16 mars 2011 klockan 17:32 av tommy.svensson
blogg.kristianstadsbladet.se/motorbloggen
Med en knapp vecka kvar av anmälningstiden till barmarkspremiären, SMK Hörbys RS-tävling Express-Specialen har drygt fyrtio förare anmält sig. Självklart är regerande RS-mästaren och fjolårssegraren Mats Andersson från Eslöv bland dessa. Men ”Kungen” har utmanare och vassast under fjolåret var Hässleholms Ebbe Nilsson. Nu laddar han dessutom om med ännu grövre hagel i jakten på Mats, både en nybyggd Puma Kit-Car och en ”Golffyra” Kit-Car står tävlingsklara hemma på gården utanför Sösdala. Verkar som Ebbe gett sig bara f-n på att nu ska skalpen klippas…
Laddar om gör också hemmaföraren Tommy Andersson som framgångsrikt åkt en gammal väl använd 2,4 liters Ascona. I fortsättningen blir det en finskbyggd BMW M3 som ska frakta runt Kranägaren på RS-tävlingarna.
I DM-klassen för Volvo-Original kan det bli Peugeot-seger? Jo det är riktigt, de minsta grupp N-bilarna går in i samma klass och detta har gjort att SMK Hörbys Anders Palmquist, oftast med dotter Anna till höger, byter märke. Den stora Volvon får stå i malpåse och en vass fullpreppad asfaltbyggd Peugeot 106 kliver fram istället.
Till motorfamiljen nummer ett i de här sammanhangen kan utan tvekan utnämna Familjen Lindh från Hässleholm. Till premiären är både pappa Stefan, storebror Joakim och systern Viktoria anmälda. Stefan lär komma till start med samma Toyota Starlet som han haft massor av strul med tidigare. Förhoppningsvis fungerar den bättre den här gången, förra året bröt han med tekniskt fel redan på första specialprovet.
För Joakim är det ljudet av den välgående sexan i BMW-kompakten som kommer att ljuda över Hörby nästa söndag. Lillasyster Viktoria gör tävlingsdebut och har valt en något beskedligare Golf för Grupp E. Undras vad man snackar om vid middagsbordet hos Lindhs när alla samlas…